Senin, 30 Januari 2012

ARTIKEL 1 (Imam Dui Agusalim)











DEVELOPING EFFECTIVE LANGUAGE LEARNING STRATEGIES TO SOLVE LEARNERS’ DIFFICULTIES IN THE USE OF THE TARGET LANGUAGE

Imam Dui Agusalim
Politeknik Elektronika Negeri Surabaya (PENS)– ITS
  
Abstract: Even with the most communicative approaches, the second or foreign language classroom is limited in its ability to develop learner’s communicative competence in the target language. This is due to the restricted number of exposure to the variety of functions, genres, speech events, and discourse types that occur inside the classroom. Given such limited condition to develop their competence and the constraint time, the learners’ interest to speak up may become low. Having seen these phenomena, a responsible teacher should maximize opportunities for learner’s participation outside the classroom such as interview and chat in natural setting communication tasks. To improve learners’ speaking skill, this research study is carried out to find out the problems of natural setting communication using the target language in oral interview and written chat messaging. And the appropriate research for teachers is an action research. By following a four-part process of Plan-Action-Observation-Reflection, teachers can use conversation and discourse analytic techniques to analyze the difficulties of communication in the target language. The data are analyzed under the scope of grammatical, sociolinguistic, strategic and discourse competence. Meanwhile, the chat data are analyzed on the basis of turn-taking, sequencing and repairing. Finally, the mapping of the  learners’ speaking proficiency is attributed as intermediate-low, and relevant materials such as Cross Cultural Understanding are suggested to be taught.

Keywords:  developing, effective, language learning strategies, and  difficulties in the use of the target language

Abstrak: Bahkan dengan pendekatan yang paling komunikatif, kelas bahasa kedua atau bahasa asing terbatas pada kemampuannya untuk mengembangkan kompetensi komunikatif pelajar dalam bahasa target. Hal ini disebabkan oleh terbatasnya jumlah paparan berbagai fungsi, genre, acara pidato, dan jenis wacana yang terjadi di dalam kelas. Mengingat kondisi yang terbatas untuk mengembangkan kompetensi mereka dan kendala waktu, minat pelajar untuk berbicara dapat menjadi rendah. Setelah melihat fenomena ini, seorang guru yang bertanggung jawab harus memaksimalkan peluang partisipasi pelajar di luar kelas seperti wawancara dan percakapan dengan setting yang alami. Untuk meningkatkan keterampilan berbicara peserta didik, penelitian ini dilakukan untuk mengetahui masalah komunikasi dalam setting alami dengan menggunakan bahasa target dalam wawancara lisan dan tertulis chat messaging. Dan penelitian yang sesuai bagi guru merupakan penelitian tindakan. Dengan mengikuti proses empat-bagian dari Rencana-Aksi-Refleksi Pengamatan-, guru dapat menggunakan teknik-teknik percakapan dan wacana analitik untuk menganalisis kesulitan komunikasi dalam bahasa target. Data dianalisis di bawah lingkup gramatikal, kompetensi sosiolinguistik, strategis dan wacana. Sementara itu, data chatting dianalisis berdasarkan turn-taking, sequencing dan repairing. Akhirnya, pemetaan kemampuan pembelajar berbahasa digolongkan sebagai menengah rendah, dan bahan yang relevan seperti Pemahaman Lintas Budaya disarankan untuk diajarkan.

Kata Kunci:    mengembangkan, efektif, Strategi Belajar Bahasa, dan hambatan dalam penggunaan bahasa target


...


CLICK menuju DAFTAR ISI   atau bisa menuju ADI, bisa juga menuju  AMBARA

Tag  developing, effective, language learning strategies, and  difficulties in the use of the target language

Tidak ada komentar:

Posting Komentar